Terugblik: webinar over Predictive Maintenance
Algoritmes
Algoritmes. Niet meer weg te denken en waarschijnlijk hebben ze meer impact op bijvoorbeeld de informatie die je dagelijks tot je neemt, dan jij je kunt voorstellen. Is dit een positieve ontwikkeling? Welke keuzes kun je wel en niet (laten) maken gebaseerd op algoritmes?
Als inleiding van onze webinar met de NVDO over voorspelbaar onderhoud stelden wij onszelf en het publiek de volgende vragen.
- Stel, je staat terecht. Wie laat je liever beslissen over je lot: een foutgevoelige – want menselijke -rechter of een algoritme zonder enige empathie?
- Je koopt een zelfrijdende auto. Wil je dat die bij een botsing zoveel mogelijk levens redt bij of alleen de eigen inzittende bevoordeelt?
Interessante kwesties waar je niet één twee drie uitkomt. Dat proberen we ook niet. Wel helpt het ons om relevante vragen te stellen over de inzet van technologie bij voorspellend onderhoud. Duidelijk mag zijn: technologisch gezien zijn we ver genoeg om zelfrijdende auto’s te laten rijden en productielijnen hun eigen onderhoud te laten inplannen. Maar zijn wij, als onderhoud specialist, technische dienst of onderhoudsafdeling, hier klaar voor?
Voorspelbaar onderhoud
Technologisch zijn we misschien ver genoeg om algoritmes, robots en andere intelligente machines het onderhoud over te laten nemen. Maar op dit moment is het nog onbetaalbaar en onhaalbaar voor de industrie. Toch is het een ontwikkeling die gaat plaatsvinden (zie o.a. onderzoek mainnovation), de vraag is vooral: in welke vorm.
Als onderhoudsspecialist kunnen we aan de kosten niet zoveel doen. Maar we kunnen onze onderhoudsorganisaties wel stap voor stap voorbereiden. Ofwel: wat kunnen we nu al doen? En: hoever willen we gaan?
Stap voor stap
In onze webinar hebben we uitgelegd wat MAAK doet met betrekking tot de ontwikkelingen in onderhoud. Onze belangrijkste boodschap is dat je moet beginnen bij het begin: data. Wanneer je assets in kaart hebt en daarmee het onderhoudsbeheersysteem gevuld, kun je op basis daarvan analyses doen en je onderhoud hierop inrichten.
Een extra tool die je hierbij kunt inzetten zijn sensoren. Een eerste stap om technologie het beheer op onderhoud te laten ondersteunen. Door sensoren op bepaalde assets in de fabriek te plaatsen, kan realtime data gebruikt worden om onderhoudswerkzaamheden te bepalen. Op deze manier kan er dus aan planbaar of zelfs voorspelbaar onderhoudsmanagement gedaan worden.
Keuzes maken
Hierbij is het belangrijk om keuzes te maken. Welke assets zijn belangrijk om continu te monitoren? Wat is de (financiële) impact hiervan? Welke assets zijn kritiek en welke niet? Zorgen sensoren voor nuttige data of alleen voor extra onderhoud (want tja.. sensoren moet je ook onderhouden).
Dit is nu nog mensenwerk. Na de webinar hebben we hier kort met de deelnemers over gediscussieerd: wat is de rol van de mensen en wat kan worden overgenomen door technologie?
Basis op orde
Voor ons is één ding heel duidelijk: zorg eerst dat je als onderhoudsafdeling of technische dienst de basis op orde hebt. Is de data compleet? Weet jij wat er in je fabriek staat? Weet je nu ook wat je hiermee kunt? Hoeveel storingen heb je? Hoe vaak wordt nu onderhoud ingepland?
Wij helpen je graag om te ontdekken welke stappen er nog gezet moeten worden om als onderhoudsafdeling voorbereid de toekomst tegemoet te gaan.